Súdny dvor Európskej únie vlani v decembri zamietol žalobu podanú Českou republikou, ktorú podporili Poľsko a Maďarsko.
Žaloba bola namierená proti smernici Rady 2017/853, ktorej cieľom je zmeniť smernicu Európskeho parlamentu a Rady 91/477/EHS. Zamietnutie žaloby sa žiaľ, dalo očakávať. Za pomoci členov Zmierovacieho fóra pre zbrane sme pripravili krátke zhrnutie k tejto téme, o ktorej sa v odborných kruhoch diskutuje.
Opatrenia, ktoré táto legislatíva zavádza, sa týkajú prísnejšej kontroly zbraní na streľbu slepými nábojmi a nedostatočne deaktivovaných zbraní, aké boli využité pri teroristických útokoch v Paríži v roku 2015. Členské štáty musia zaviesť evidenčný systém pre vydávanie a obnovu licencií a posilniť vzájomnú výmenu informácií.
Nová smernica sa vzťahuje na všetky zbrane, či už ide o lovecké, športové, obranné alebo pracovné. Ak domáci zákonodarca tieto zmeny implementuje reštriktívne, v praxi to môže mať negatívne dôsledky. Zároveň je veľmi dôležité zdôrazniť, že takmer všetky body smernice sa môžu začleniť do maďarských právnych predpisov tak, aby neskomplikovali život majiteľom zbraní a nezakázali alebo nezmenili na podliehajúce oprávneniu tie zbrane, ktoré boli predtým povolené alebo nepodliehali licencii.
Čo sa mení
Smernica rozdeľuje strelné zbrane pre civilné použitie do troch kategórii. Strelné zbrane kategórie A sú zakázané na civilné použitie s istými výnimkami. Vlastníctvo strelných zbraní kategórie B je viazané na vydanie povolenia členským štátom. Strelné zbrane z kategórie C je možné zakúpiť bez povolenia, ich vlastníctvo je však potrebné priznať úradom.
Značná časť poloautomatických dlhých strelných zbraní používaných športovými strelcami je zaradená do kategórie A. Smernica EÚ však umožňuje rozšírenie výnimiek na každého, kto vlastní takúto zbraň, takže to nevyhnutne neznamená zákaz týchto druhov strelných zbraní.
Športové zbrane, ktoré boli prerobené z automatickej zbrane na samonabíjacie, tiež patria do kategórie A. Napriek tomu smernica umožňuje vlastníctvo aj týchto zbraní.
Kategória A zahŕňa krátke strelné zbrane s kapacitou zásobníka viac ako dvadsať nábojov a dlhé poloautomatické strelné zbrane so zásobníkom s kapacitou viac ako desať nábojov alebo so zabudovaným zásobníkom, ktorý má kapacitu viac ako desať nábojov. Športovým strelcom, bezpečnostnej spoločnosti alebo inej určenej inštitúcii povoľuje nákup alebo používanie vysokokapacitného zásobníka. Podmienkou je vydanie povolenia. Obmedzenie kapacity zásobníka je z profesionálneho hľadiska nepochopiteľné, pretože ten istý zásobník sa môže použiť na uloženie nábojov s rôznymi kalibrami a môže sa použiť aj na krátke aj na dlhé zbrane.
Veľká časť deaktivovaných zbraní je podľa smernice reklasifikovaná do svojej pôvodnej kategórie strelných zbraní, ak neboli všetky hlavné časti zbrane zničené. Technicky by to znamenalo, že stovky tisíc ľudí v Maďarsku by boli považovaní za nelegálnych držiteľov zbraní. Toto ustanovenie by dostalo múzeá do nemožnej situácie, pretože by sa vzťahovalo na všetky zbrane vo verejných zbierkach. Zavedením národnej kategórie zbraní sa však tomuto predísť.
Plynové a výstražné zbrane prerobené zo strelných zbraní smernica rovnako preradila do pôvodnej kategórie strelných zbraní. Okrem toho akákoľvek výstražná zbraň, ktorá nespĺňa technické požiadavky príslušného nariadenia EÚ, sa považuje za strelnú zbraň podliehajúcu licencii. Ak by sa smernica mala uplatňovať na zbrane, ktoré boli predtým uvedené na trh, všetky plynové a výstražné zbrane by sa museli opätovne preskúmať a zaradiť do kategórií. Ani administratívne, ani technicky to nie je možné. Ustanovenie by opäť vytvorilo stovky tisíc nelegálnych nosičov zbraní, a odstavilo by domácich výrobcov a obchodníkov.
Nariadenie, ktoré bolo vydané podľa smernice, mení pravidlá označovania zbraní. Formuluje také technické parametre, z ktorých niektoré sú nezmerateľné a nekontrolovateľné. Odborníci tvrdia, že zavedenie nových požiadaviek na označovanie by potrebovalo niekoľko rokov prípravy a nemalo by sa vzťahovať na zbrane, ktoré už na trhu sú.
Podľa smernice je povinné v určitom časovom období kontrolovať a obnovovať zbrojnú licenciu. Smernica však detailne neurčila postup obnovy zbrojného preukazu. Ten sa môže uskutočniť aj na podnet štátneho orgánu na základe predbežných informácií, ktoré má k dispozícii, alebo na základe informácií o členstve v poľovníckych komorách, športových federáciách.
Chybný predpoklad
Základným problémom smernice 2017/853 je to, že pristupuje k teroristickej hrozbe z nesprávnej stránky, pretože sťažuje život poľovníkom, športovcom, strelcom a osobám pracujúcim so zbraňami, ktorí majú povolenie. Zatiaľ čo teroristické činy páchajú ľudia s nelegálnymi strelnými zbraňami a nemajú zbrojný preukaz. V podstate sa snaží sprísniť pravidlá v oblasti, kde to nie je potrebné. Okrem toho smernica je v mnohých oblastiach neprofesionálna a jej znenie nie je technicky jasné.
Počas verejnej konzultácie dostali mimovládne organizácie niekoľko príležitostí na vylepšiť znenie smernice svojimi návrhmi. Túto príležitosť využili. Ich návrhy však prešli iba v obmedzenej miere z dôvodu tlaku ostatných krajín EÚ. Je v záujme aj držiteľov zbraní ako aj štátnych orgánov, aby systém udeľovania povolení bol založený na transparentných pravidlách, ktoré sú prísne kontrolované, ale bez zbytočnej byrokracie.
Zmenená smernica ponecháva priestor pre vnútroštátnych zákonodarcov v mnohých oblastiach a výslovne nezaväzuje k retroaktivite, tj. nemusí mať vplyv na rozsah predtým vydaných licencií a rovnako nemusí mať vždy vplyv na zbrane predtým klasifikované ako nelicencované. Maďarské právne predpisy o strelných zbraniach boli doteraz dostatočne prísne, čo dokazujú štatistiky o trestnej činnosti.
Hrozbu pre poľovníctvo, rybolov a športových strelcov predstavuje ďalšia aktivita na pôde únie a to obmedzenie nábojov s obsahom olova.
Európska komisia chce zakázať náboje obsahujúce olovo pre všetky použitia v prírode, vrátane poľovníctva a vonkajších strelníc. To by viedlo k de facto zakázaniu mnohých kategórii zbraní, napríklad všetky .22 zbrane pre streľbu nábojov s okrajovým zápalom alebo brokovnice, ktoré sa nedajú používať s oceľovým brokom,. A cena nábojov by sa stala nezaplatiteľnou.
Viaceré členské štáty protestujú proti tomuto opatreniu, ktoré je maskované ako „na ochranu životného prostredia“. Návrh by úplne zakázal domáce odlievanie striel, čím by znemožňoval prebíjanie nábojov a používanie predovky. Tieto obmedzenia ešte nenadobudli účinnosť, stále sa o nich rokuje.
Péter Hasulyó, magazín Nimród, Foto: Shutterstock